Precis som riktiga tekakor, men vi fick ändå något bättre!

Jag tänkte baka tekakor, kärleksmums och en ost- och skinkpaj eftersom jag inte hade så mycket annat för mig den där torsdagen för tre veckor sedan. Jag satte bröddegen, och eftersom jag ville rådfråga förlossningen en grej ringde jag SöS och pratade med en barnmorska där. Fick en tid samma eftermiddag, mest en säkerhetskoll. Degen skulle inte jäsa så länge, så jag ställde in den i kylen för att kalljäsa, då jag tänkte att det kunde ta en stund innan vi kom hem igen. Det tog tre dygn och när vi kom hem hade vi med oss lilla Maya!

Det luktade deg i lägenheten och den såg ut såhär:

20130811_131201

Hur som helst, receptet som brukar bli ”precis som riktiga tekakor” kommer här, och då ska degen inte jäsa i kylen i tre dygn 🙂

5 dl mjölk

50 g jäst

100 g socker

100 g smör/margarin

1,5 tsk salt

ca 1,6 dl vetemjöl

Smält smöret och häll på mjölken. Värm till 37 grader. Blanda ut jästen med vätskan. Blanda i resten av ingredienserna och knåda för hand eller i maskin. Jäs ca. 30 min. Häll upp degen på bakbord. Forma ganska stora tekakor. Lägg tekakorna på en plåt, nagga med gaffel. Jäs 1 timme under bakduk. Grädda ca. 10 minuter (mitten av ugnen) i 225 grader.

Istället för tekakor fick vi den här godingen:

IMG_20130823_140000

 

Lämna en kommentar